2024

Március

Kiabálva Indiana Jones-szal

Blog
2022.05.25.

Kiabálva Indiana Jones-szal

...

10-12 fiatal, szinte elveszetten a múzeum udvarán, nem tudják, mi vár rájuk. Ezzel nincsenek egyedül, hiszen tudjuk-e, mit jelent a múzeumpedagógia? Emellett, látogatóként, amúgy sem lehetünk eléggé felkészülve egy múzeumi délelőttre. Hiszen a múzeum mindig újdonságot jelent, és bármi legyen is a kiállítás témája, egy másik világba vezet, mint amiben élünk, amit megszoktunk. A múzeumpedagógia pedig abban segít, hogy közelítse a két világot, segítsen értelmezni a kiállítást, ezáltal megismertesse és megszerettesse a fiatalokkal a múzeumokat.

Az idei tanévben több, mint 2100 5. és 7. osztályos gyermek vett részt a Janus Pannonius Múzeum múzeumpedagógiai foglalkozásain az EMMI által támogatott Lázár Ervin Program keretében. A gyerekek a JPM 8 kiállításán vettek részt, minden alkalommal egy-két múzeumpedagógus szakember vezetésével. A száraz tényeknél azonban mindig izgalmasabb, hogy mit is takar egy ilyen, szokatlan tárlatvezetés.

Elsősorban egy a szokásosnál lazább, feszengésmentes látogatást, ahol a gyerekek tanulnak, ismereteket szerezhetnek, de nem az iskolapadban, telefonokat dugdosva, félfigyelemmel, hanem egy, a kiállítást ismerő és felkészült pedagógus segítségével, interaktív és szórakoztató módon, a múzeum termein végigsétálva.


Egy alkalommal a Vasarely kiállítást tekintette meg egy kisebb osztály két múzeumpedagógus vezetésével. A gyerekek természetesen a különleges tanóra elején mindig megilletődöttek, visszafogottan válaszolnak a kísérő kérdéseire, de figyelmük töretlen. A pedagógus játékos feladatokkal oldotta a kezdeti feszültséget. Később, egyes termekben a festő stílusát, annak kialakulását érdekes, átérezhető, gyerekkori történetekkel és mindennapokból hozott példákkal magyarázta. A diákok számára ezek a történetek kapcsolódási pontként értelmezhetőek, közelebb hozzák a művészt, mint embert, és emiatt jobban is figyelnek. A nagyobb termekben tovább oldva egy tanóra kötöttségét, különböző képekkel körülölelve ültek a gyerekek a földön, míg a múzeumpedagógus egy-egy alkotást, érdekes mintázatot kiválasztva segédanyagokkal, mint például egy gézanyaggal hívta játékra a gyerekeket. Mit látnak egy-egy képben? Mihez hasonlít szerintük? A műalkotás így kézzelfoghatóbbá vált, befogadása egyszerűbb.


Kezdődjék a törióra!

Egy másik alkalommal egy szintén 11-12 éves gyerekekből álló osztály a JPM Sopianae kiállításán vett részt, ami majdnem olyan izgalmasra sikerült, mint egy igazi régészeti kutatás. A kiállítás jellege miatt a tárlatvezetés is teljesen más volt, mint a Vasarely kiállításon, és természetesen más-más játékos feladatokat, más metódusokat használt a régész-pedagógus vezető. Közös vonások azonban fellelhetőek, melyek támogatják a program célját: az interaktivitásra törekvés, a gyerekek bevonása, a fesztelenség, és az ismert tények, világok, dolgok kapcsolatának felismerése a kiállítási darabokkal.

A múzeumpedagógus már vezetés elején nyitott a gyerekek felé, és személyessé tette a foglalkozást, az osztályt a töri jegyek és korábbi tanulmányaikról kérdezve, egy-két diákot pedig külön-külön megszólítva. A kiskamaszok már ekkor feloldódtak és büszkén mondták, sőt kiabálták be a töri dolgozat eredményeit. Később, a gyerekeket nevükön szólította, ami szintén közvetlenné, személyessé és igazivá varázsolta a hangulatot. A tanulók szimpátiáját így rögtön sikerült megnyernie a múzeumpedagógusnak, így nem csoda, hogy a vezetés közben itták a szavait, figyeltek rá.


Mivel maga a kiállítás az ókori Pécsről szól, egy kibővített történelemórának felel meg a tárlatvezetés, azonban a tantermi lehetőségeknél merőben érdekesebb módszereket használva. A kiállított leletek közvetlen elérhetősége, látványa alapvető különbséget jelent, és a visszajelzések alapján ezek is nagy hatást tettek a diákokra, hiszen a tankönyvek betűi itt életre kelnek, majdnem kézzelfoghatóvá válnak. Ennél viszont még több izgalmat rejtett a vezetés. A diákok Inidana Jones-i feladatokkal találták magukat szemben, amikor a Sopianae interaktív 3D rekonstrukció megtekintése után és a falakra akasztott régészeti lelet fotói alapján kellett megtalálniuk a néhány kiválasztott kiállítási darabok, az egész múzeum területén. A gyerekek így feladatot is kaptak, motivációt az elmeséltek megjegyzésére és persze az elismerést, mikor felfedezték a “kincseket” a vitrin mögött. Ez a játék alkalmat adott a hallottak és látottak ismétlésére, ami segíti a tanulást, az információk rögzülését.

A gyerekek végig nyitottak voltak, mindig kíváncsian léptek be az új termekbe és tekintettek körbe. Gyakran tettek fel kérdéseket, és a vezető kérdéseire is jó pár kéz repült a levegőbe. Sőt, egy alkalommal az egyik diák előre kitalálta a kérdést is. Talán ennél több bizonyíték nem is kell, a diákok egyértelműen élvezték a csaknem két tanóra hosszúságú vezetés minden percét.

A játékos feladatok mellett szintén fontos szerepet kapott a kötetlen hangulat kialakítása, annak érdekében, hogy a gyerekek szívesen térjenek be egy-egy újabb múzeumba. A vezető többször kérte a diákokat, hogy kórusban, hangosan, minél hangosabban válaszoljanak. A gyerekek talán először találkoztak az élménnyel, hogy egy múzeumban kiabálni is lehet. Sőt! Mindezek az élmények megerősíthetik őket abban, hogy a saját hang, a véleménynyilvánítás, a tudás megosztása fontos, akár tanórán, akár az életben.

Egy ilyen vezetés minden alkalommal folyamatos visszacsatolást keres, kétoldalú kommunikációra törekszik. Fontos szempont ez, hiszen így alakulhat ki igazi érdeklődés ilyen korban, felhívva a gyerekek figyelmét arra, hogy igenis számít a véleményük, fontos, hogy hogyan értelmezik az alkotásokat, mit jelentenek nekik. Így nevel a múzeumpedagógia nyitottságra, önálló gondolkodásra miközben kulturális tudást is nyújt.

Ha már az önálló véleményről és kétoldalú kommunikációról volt szó, érdemes a diákok visszajelzésekre is figyelni, vajon teljesült- e az hosszúra nyúlt tanóra célja? A hosszú távú eredmények persze nem mérhetőek rögtön, de reméljük, az ilyen látogatások miatt is járnak majd a gyerekek többször és szívesen kiállításokra.

A gyerekek visszajelzései alapján fontos és hasznos volt, hogy a látogatók minden érzékszervükkel jelen lehettek a vezetésen. A megkérdezett diákok szerint szuper élmény volt, sokkal jobb, mint egy törióra. Nagyon élvezték, hogy élőben láthatták a régészeti tárgyakat. Hirtelen nem is tudták kiemelni, mi tetszett nekik a legjobban, egész egyszerűen MINDEN!

Az eredmény tehát egyértelműen pozitív, ezért a múzeum törekszik a jövőben is hasonló programok megvalósítására, hiszen célunk, hogy minél több ember felfedezze városunk értékeit.

Mangold Anikó

Kiállítások
2023.09.01. - 2024.09.22.

Véglegessé vált történések – Kismányoky Károly (1943-2018)

Véglegessé vált történések – Kismányoky Károly (1943-2018)

A sokoldalú művész több mint kétszáz alkotását – köztük olyan késői műveket, melyek még sosem szerepeltek kiállításon – mutatja be múzeumunk új tárlata a JPM Modern Magyar Képtárban.

Kiállítások
2023.04.26. - 2024.03.31.

Hűséggel és bátorsággal – időszaki kiállítás a Petőfi emlékév alkalmából

Hűséggel és bátorsággal – időszaki kiállítás a Petőfi emlékév alkalmából

A reformkor és az 1848/49-es forradalom és szabadságharc időszakát pécsi szemszögből bemutató tárlat.