Június
23hétfő
24kedd
25szerda
26csütörtök
27péntek
28szombat
29vasárnap
30hétfő
01kedd
02szerda
03csütörtök
04péntek
05szombat
06vasárnap
07hétfő
08kedd
09szerda
10csütörtök
11péntek
12szombat
13vasárnap
14hétfő
15kedd
16szerda
17csütörtök
18péntek
19szombat
20vasárnap
21hétfő
22kedd
23szerda
24csütörtök
25péntek
26szombat
27vasárnap
28hétfő
29kedd
30szerda
31csütörtök

Hírek
2024.09.27.
Új kiállítási tárgyakkal gazdagodott a Zsolnay Múzeum
„Gomba” kerti garnitúra a múzeum kertjében.
A „gomba”-ülőke gyártása a formakönyv tanúsága szerint már 1882-ben megkezdődött. 870-es formaszámmal került be a 2-es formakönyvbe annak az ülőkének a rajza, amely egészen a két világháború közötti évtizedekig megrendelhető volt. Az asztal tervrajza nem ismert, de minden bizonnyal a gyár valamelyik modellőrének munkája. Az együttes önálló szobrászi alkotásnak nem tekinthető, közelebb áll a használati tárgyhoz.
A gomba-garnitúra elsősorban a kert romantikus dekorációja, bár használható funkcionálisan is. Más kerti díszekhez hasonlóan az 1890-es évek elejéig majolikamázas terrakottából készült, az 1890-es évektől pedig a nagyobb szilárdságú, az időjárás viszontagságainak jobban ellenálló pirogránitból, ugyancsak majolika mázzal.
Az 1890-es években vált igazán népszerűvé, ekkor a gyár állandó külföldi képviselője, Ernst Wahliss bécsi kereskedő megrendelésére is szállítottak, szerepelt egy 1893-ban rendezett bécsi kiállításon is.
A kerti kerámiák azonban sérülékenyek, gondozást igényelnek, és az eltelt évtizedek is megritkították a valaha népszerű kerámia-bútorok állományát, így aztán valódi ritkaságnak számít az épségben maradt asztal az ülőkékkel.
A kertben elhelyezett kerámia több évszázados múltra tekint vissza. Itáliai előzményeket követően a híres francia keramikus, Bernard Palissy (1510-1589) volt az, aki élethűen mintázott és festett kerámiából készült állatokkal és növényekkel népesítette be a Tuileriák grottáját (mesterséges barlang, amelyet díszkertekben építettek) Medici Katalin megrendelésére. Palissy munkássága a XIX. század közepén ismét népszerűvé vált: több európai műhelyben készültek fennmaradt művei nyomán a természethű állat- és növényi formákkal díszített kerámiák, amelyek a művesség magas szintű ismeretével kápráztatták el a közönséget és divatba hozták a naturalisztikus ábrázolásmódot.
Azonban nemcsak a kertművészet inspirálta a kerámiabútorok gyártóit. A XVIII. századi főúri építkezéseken elterjedt üvegfalú melegházak a XIX. században nagyvárosi botanikus kerteknek adtak otthont. A század végén szállodák, éttermek gyakran rendelkeztek üveggel kialakított télikertekkel, jómódú polgárok lakásainak részévé vált a színes üvegablakokkal beépített veranda. A századforduló szecessziós építészetében a művészien kivitelezett ólomüveg ablakok nyújtottak művészi élményt lakóházakban és középületekben egyaránt. A télikertek, üvegezett verandák berendezési tárgyai között a fémből, bambuszból, kerámiából készült bútorok rendkívül népszerűek voltak. Az ipari forradalom által nyújtott új technológiai lehetőségek kitágították a hagyományos anyagok felhasználásának körét és lehetőséget biztosítottak a kísérletezés számára.
A Zsolnay gyárban az eredetileg építész képzettségű Sikorski Tádé (1852–1940) tervezett kerámiabútorokat, berendezési tárgyakat, amelyek közül a legnépszerűbbek a Lótusz-sorozat darabjai voltak. A Janus Pannonius Múzeum gyűjteményében található az a különleges együttes, amelynek asztalába állítható magasságú, olajjal működő lámpát építettek. (Leltári szám: 2016.08.1-3.)
A barna kalapos gombaasztal ülőkékkel 2021-ben került gyűjteményünkbe (leltári szám: 2021.28.1-3.). Ezúton is köszönetünket fejezzük ki az adományozó Bajka Péterné, Csajka Ágnesnek (Los Altos, Kalifornia).
Kovács Orsolya
PhD művészettörténész
Egy gombaasztal és ülőkéi
A Varga Gyula Autókarosszéria- és Kocsigyárat (Rákóczi út 43., majd 1921-től Rákóczi út 34.) alapító Varga Gyula (Lajosháza, 1872 – Pécs, 1946) nagyapám családi barátságban állt a Zsolnay-családdal, s a Mátyás Flórián út nyugati oldalának a végében elterülő hatalmas – a Magaslati úttal egykor kettévágott – szőlőbirtokát Zsolnay kerámiákkal díszítette.
Varga Gyula (1941)
„Zsolnay kerti edények és bútordarabok tobzódnak a Szöllő útjai és sétányai mentén: díszkészségek, például a házhoz vezető második lépcsősor tetejének két oldalán két hatalmas henger, kaspóval a tetejükön, csigákkal és más csúszómászókkal, levelekkel domborítottan díszítve; talán 80 cm magas pirogránit angyal libaszárnnyal, valamint tündér lepkeszárnnyal; a felvezető útnak a cseresznyefával szemközti oldalán mázatlan pirogránit szobortöredék, feltehetően Deák Ferencet formázva; a háznál közel méteres magasságú zöld békakirály, sárga koronával a fején; fent a ház előtti szinten pedig gombaasztal két gombaülőkével. Baráti Zsolnay-produktum mindez.”[1]
Varga Gyula menyével, ifj. Varga Gyuláné Armbrust Évával és vejével, a győri papír nagykereskedő és képeslapgyáros Röszler Károllyal, 1941
A gombaasztalt a gombaülőkékkel Varga Gyula idősebbik lányának családja, majd utóbbiak gyermeke, Bajka Péter (Pécs, 1934 – Los Altos, Kalifornia, 2012) örökölte, akinek özvegye, Csajka Ágnes nagylelkűsége folytán került a garnitúra ajándékként 2021-ben a Janus Pannonius Múzeum gyűjteményébe.
Varga Gyula, 1942
Nagyszüleim szőlőbeli társas életének középpontját jelentette egykor ez a kerti garnitúra, családi- és baráti beszélgetések tanúja volt faárnyékban nyáron is hűvös kőtapintásával, s asztalán a birtok finom borával. Amikor pedig az 1960-as években átmenetileg több évtizedre szüleimnek a valahai Hadapródiskolával szembeni családi házának (Szigeti út 39.) udvarába került, joghallgatóként öt év vizsgaidőszakain át e kemény gombaülőkéken gubbasztva virrasztottunk át teljes éjszakákat Sólyom László akkori barátommal, a későbbi alkotmánybírósági, majd köztársasági elnökkel, hogy külön-külön megtanult tételeinket – két íróasztali lámpa sugaránál, kellemetlenkedő rovarok társaságában – még a vizsga előtti másodnapig átismételjük.
Így vált számunkra is emlékezetessé ez a „csudatárgy”. S bár igencsak szép látvány volt, kellemes használatú aligha. Ülése kőkemény és ferde, asztalán pedig a gombaszél nagy görbülete miatt csak középen volt elhelyezhető bármi is, hiszen a szélén lecsúszhatott volna.
Dr. Varga Csaba
jogfilozófus, Széchenyi-díjas (2013),
a HUN-REN Jogtudományi Intézetének
és a Pázmány Péter Katolikus Egyetemnek
kutató professor emeritusa
A gomba kerti garnitúrát 2022-ben a Múzeumok Éjszakáján mutatta be először a közönségnek Dr. Varga Levente (1939-2024), Varga Gyula unokája.
[1] Varga Csaba: Varga Gyula Autókarosszéria- és Kocsigyár Motorizáció Pécsett, a XX. század első felében – egy családi vállalkozás tükrében, Pécs, Házmester ’98 Kft, 2016, Pécsi Krónika sorozat, 129. o.
Kiállítások
2025.06.22. - 2025.10.31.

Kortárs függőségek
Szluka Balázs gyűjteménye a kortárs magyar képzőművészet legfontosabb alkotóinak műveit mutatja be.
Kiállítások
2024.11.16. - 2034.11.15.

A hely szelleme – Genius Loci
Mitől érezzük magunkat pécsinek vagy baranyainak? A tőlünk távol élőknek mi jut eszükbe a mecsekaljai városról és az ország legdélebbi vármegyéjéről? A JPM Látogatóközpont A hely szelleme – Genius Loci című állandó kiállítása erre keresi a válaszokat.