Április
24szerda
25csütörtök
26péntek
27szombat
28vasárnap
29hétfő
30kedd
01szerda
02csütörtök
03péntek
04szombat
05vasárnap
06hétfő
07kedd
08szerda
09csütörtök
10péntek
11szombat
12vasárnap
13hétfő
14kedd
15szerda
16csütörtök
17péntek
18szombat
19vasárnap
20hétfő
21kedd
22szerda
23csütörtök
24péntek
25szombat
26vasárnap
27hétfő
28kedd
29szerda
30csütörtök
31péntek
Kiállítások
2023.03.08. - 2023.05.14.
Szenes Árpád alkotásai a Janus Pannonius Múzeum Képző- és Iparművészeti Osztályának gyűjteményében
JPM Modern Magyar Képtár (Pécs, Papnövelde u. 5.)
Szenes Árpád műveiből nyílt kamaratárlat a JPM Modern Magyar Képtárban. A kiállításon a művész feleségének, a szintén neves festő Maria Helena Vieira da Silvának egy alkotása is megtekinthető.
Szenes Árpád Rippl-Rónai József szabadiskolája után 1919-ben a kecskeméti művésztelepen dolgozott. 1922-ben absztrakt képekkel mutatkozik be fiatal művészek csoportos kiállításán az Ernst Múzeumban, de ugyanebben az évben készült más képei még a századfordulói magyar festészet hagyományait, mestereinek hatását tükrözik. 1925-től Párizsban él és alkot. Itt ismerkedett meg 1929-ben a portugál Maria Helena Vieira da Silvával, akivel 1930-ban összeházasodtak. Felesége magyar állampolgár lett, s az is maradt 1956-ig. Szenes ebben az időben sűrűn látogatta a fiatal baloldali művészekből álló Les Amis du Monde csoport kávéházi összejöveteleit, Hajdu István (Étienne Hajdu), Estève, Pignon, Breton, Aragon társaságában. Felesége révén kapcsolatba került a Stanley William Hayter vezette Atelier 17 stúdióval. Az 1930-as években a szürrealista hatás jellemző műveire. A második világháború kitörésekor elhagyták Párizst, Jeanne Bucher-re hagyva műtermüket és képeiket. Néhány hónapot Lisszabonban töltöttek, ahol Szenesnek önálló kiállítása nyílt, majd 1940-ben Brazíliába távoztak. Rio de Janeiróban éltek egy ideig, majd a közeli Santa Terezában telepedtek le. 1947-ben tértek vissza Párizsba. Ekkor kezdett dolgozni talán legjelentősebb sorozatának, a mértani és organikus formákból, repetitív motívumokból álló, változatos technikával (akvarell, gouache, olaj, pasztell, kréta) készült Bankettnek a darabjain. A francia állam 1949-ben vásárolt először festményeiből, amit később több állami vásárlás is követett. Az 1950-es évek közepétől kifejezésmódja letisztult; tájképein a vertikális és horizontális viszonya kap nagy jelentőséget, színskálája néhány halvány színre redukálódott. Az 1970-es években számos tárlaton mutatta be műveit. 1974-ben a Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris-ban rendezett kiállítás után a kritika Szenes életművét a modern festészet klasszikusai közé sorolta. Festményei végletesen megtisztított, szinte csak a fehér szín árnyalataira, finom festékpászmákra, nüansznyi színakkordokra, rétegződő horizontcsíkokra épülő stílust jeleznek.
1979-ben a nemzetközileg már jól ismert Janus Pannonius Múzeumnak Szenes Árpád három festményt ajándékozott. Halála után emlékére Vieira da Silva 1990-ben létrehozta a kettejük nevét viselő, lisszaboni székhelyű, fiatal művészeket támogató alapítványt.
A Szenes Árpád alkotásai a Janus Pannonius Múzeum Képző- és Iparművészeti Osztályának gyűjteményében elnevezésű kiállítás 2023. május 31-ig, hétfő kivételével naponta 10-től 17 óráig tekinthető meg a JPM Modern Magyar Képtárban (Pécs, Papnövelde utca 5.).
A tárlat előzetes bejelentkezéssel látogatható.
Nyitvatartás.
(Kép: Szenes Árpád – Le char d`Apollon (1962) – részlet)
Kiállítások
2023.12.07. - 2024.05.15.
Eredet és ellentmondás
Válogatás Bocz Gyula szobrászművész életművéből. A tárlat különlegessége, hogy a művész számos rajza is látható, melyek eddig még soha nem szerepeltek kiállításon.
Kiállítások
2023.09.01. - 2024.09.22.
Véglegessé vált történések – Kismányoky Károly (1943-2018)
A sokoldalú művész több mint kétszáz alkotását – köztük olyan késői műveket, melyek még sosem szerepeltek kiállításon – mutatja be múzeumunk új tárlata a JPM Modern Magyar Képtárban.