Szeptember
25hétfő
26kedd
27szerda
28csütörtök
29péntek
30szombat
01vasárnap
02hétfő
03kedd
04szerda
05csütörtök
06péntek
07szombat
08vasárnap
09hétfő
10kedd
11szerda
12csütörtök
13péntek
14szombat
15vasárnap
16hétfő
17kedd
18szerda
19csütörtök
20péntek
21szombat
22vasárnap
23hétfő
24kedd
25szerda
26csütörtök
27péntek
28szombat
29vasárnap
30hétfő
31kedd

Kiállítások
2023.03.08. - 2023.05.14.
Szenes Árpád alkotásai a Janus Pannonius Múzeum Képző- és Iparművészeti Osztályának gyűjteményében
JPM Modern Magyar Képtár (Pécs, Papnövelde u. 5.)
Szenes Árpád műveiből nyílt kamaratárlat a JPM Modern Magyar Képtárban. A kiállításon a művész feleségének, a szintén neves festő Maria Helena Vieira da Silvának egy alkotása is megtekinthető.
Szenes Árpád Rippl-Rónai József szabadiskolája után 1919-ben a kecskeméti művésztelepen dolgozott. 1922-ben absztrakt képekkel mutatkozik be fiatal művészek csoportos kiállításán az Ernst Múzeumban, de ugyanebben az évben készült más képei még a századfordulói magyar festészet hagyományait, mestereinek hatását tükrözik. 1925-től Párizsban él és alkot. Itt ismerkedett meg 1929-ben a portugál Maria Helena Vieira da Silvával, akivel 1930-ban összeházasodtak. Felesége magyar állampolgár lett, s az is maradt 1956-ig. Szenes ebben az időben sűrűn látogatta a fiatal baloldali művészekből álló Les Amis du Monde csoport kávéházi összejöveteleit, Hajdu István (Étienne Hajdu), Estève, Pignon, Breton, Aragon társaságában. Felesége révén kapcsolatba került a Stanley William Hayter vezette Atelier 17 stúdióval. Az 1930-as években a szürrealista hatás jellemző műveire. A második világháború kitörésekor elhagyták Párizst, Jeanne Bucher-re hagyva műtermüket és képeiket. Néhány hónapot Lisszabonban töltöttek, ahol Szenesnek önálló kiállítása nyílt, majd 1940-ben Brazíliába távoztak. Rio de Janeiróban éltek egy ideig, majd a közeli Santa Terezában telepedtek le. 1947-ben tértek vissza Párizsba. Ekkor kezdett dolgozni talán legjelentősebb sorozatának, a mértani és organikus formákból, repetitív motívumokból álló, változatos technikával (akvarell, gouache, olaj, pasztell, kréta) készült Bankettnek a darabjain. A francia állam 1949-ben vásárolt először festményeiből, amit később több állami vásárlás is követett. Az 1950-es évek közepétől kifejezésmódja letisztult; tájképein a vertikális és horizontális viszonya kap nagy jelentőséget, színskálája néhány halvány színre redukálódott. Az 1970-es években számos tárlaton mutatta be műveit. 1974-ben a Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris-ban rendezett kiállítás után a kritika Szenes életművét a modern festészet klasszikusai közé sorolta. Festményei végletesen megtisztított, szinte csak a fehér szín árnyalataira, finom festékpászmákra, nüansznyi színakkordokra, rétegződő horizontcsíkokra épülő stílust jeleznek.
1979-ben a nemzetközileg már jól ismert Janus Pannonius Múzeumnak Szenes Árpád három festményt ajándékozott. Halála után emlékére Vieira da Silva 1990-ben létrehozta a kettejük nevét viselő, lisszaboni székhelyű, fiatal művészeket támogató alapítványt.
A Szenes Árpád alkotásai a Janus Pannonius Múzeum Képző- és Iparművészeti Osztályának gyűjteményében elnevezésű kiállítás 2023. május 31-ig, hétfő kivételével naponta 10-től 17 óráig tekinthető meg a JPM Modern Magyar Képtárban (Pécs, Papnövelde utca 5.).
A tárlat előzetes bejelentkezéssel látogatható.
Nyitvatartás.
(Kép: Szenes Árpád – Le char d`Apollon (1962) – részlet)
Kiállítások
2022.06.09. - 2023.10.31.

A váci domonkos kripta kincsei
A váci Tragor Ignác Múzeum időszaki kiállítása a 18. század barokk emberének életéről és haláláról kíván képet adni, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy a halállal kapcsolatos képünket megváltoztassa.
Kiállítások
2023.08.18. - 2023.11.05.

Kincs, ami van!
A csaknem 24 kilogramm tömegű, 44 080 ezüstéremből álló kincset különleges módon, hat nagy tárlóban és néhány kisebb vitrinben egyenként mutatja be a tárlat.