Április
23kedd
24szerda
25csütörtök
26péntek
27szombat
28vasárnap
29hétfő
30kedd
01szerda
02csütörtök
03péntek
04szombat
05vasárnap
06hétfő
07kedd
08szerda
09csütörtök
10péntek
11szombat
12vasárnap
13hétfő
14kedd
15szerda
16csütörtök
17péntek
18szombat
19vasárnap
20hétfő
21kedd
22szerda
23csütörtök
24péntek
25szombat
26vasárnap
27hétfő
28kedd
29szerda
30csütörtök
31péntek
Hírek
2021.03.24.
Zománcok esti lámpafényben
…és egy látogatható kamarakiállítás a COVID idején
Ez a megvilágítás visszautal egy 18. században népszerű múzeumi gyakorlatra, a vatikáni szoborgaléria görög szobrainak fáklyafénnyel való éjszakai megvilágítására. A korszakban a múzeumlátogatásnak ez a módja egyúttal művészetfilozófiai jelentést nyert. A fáklyafény elszigetelte a szobrokat környezetüktől és egymástól, elillant a helyszín jelenvalósága, hogy a művek mintha a múltból, egy eltűnt világból villanhassanak éppen elő. Az eredeti közegükből, létrejöttük és funkciójuk körülményeiből kiszakított tárgyak a múzeumban egymás életét élik, hogy az egységes fehér falak kontextusában tisztán művészetté lehessenek. A fáklyafénynél a képzelet visszatéríti őket a múltjukhoz, de éppen csak egy pillanatra, mert – ahogy Rilke írja Rodin kapcsán – „bármekkora is legyen egy szobor mozgása, még ha véghetetlen távolokból, még ha az égbolt magasából is: vissza kell térnie a szoborhoz, a nagy körnek, a magány körének, melyen belül napi életét éli egy műtárgy, be kell zárulnia.”
Az esti lámpafénnyel megvilágított zománcképek mozgását épületdíszítő egykori közösségi funkciójuk visszatérése jelenti a múltból, az 1970-es évekből, s így a Modern Magyar Képtár áttetsző homlokzatának dekorációiként jelenhetnek meg, mintegy kilépve a belső térből, miközben belül – a magyar képzőművészetet bemutató állandó kiállítás részeként – az autonóm absztrakt geometrikus táblaképek magányos életét élhetik.
Nappal és az esti lámpafényben a múzeum üvegfalán át a négy nagyméretű zománcképpel együtt egy kiállítás látható Amerigo Tot (1909-1984), Vilt Tibor (1905-1983), Bocz Gyula (1937-2003), Hopp-Halász Károly (1946-2016), Csiky Tibor (1932-1989), Harasztÿ István (1934), Kigyós Sándor (1943-1984), Galántai György (1941), Érmezei Zoltán (1955-1991) és Pauer Gyula (1941-2012) plasztikáival, illetve Kocsis Imre (1940-2015) festményével.
Így a járvány miatt bezárt kiállításai ellenére a pécsi Modern Magyar Képtár ezzel a kívülről megtekinthető látványos tárlattal várja az erre sétáló, műélvezetre vágyó nézelődőket.
Füzi István fotói a linkre kattintva láthatók:
https://photos.app.goo.gl/q5sLv6mRu9gFGY8cA
Kiállítások
2023.09.01. - 2024.09.22.
Véglegessé vált történések – Kismányoky Károly (1943-2018)
A sokoldalú művész több mint kétszáz alkotását – köztük olyan késői műveket, melyek még sosem szerepeltek kiállításon – mutatja be múzeumunk új tárlata a JPM Modern Magyar Képtárban.
Kiállítások
2023.12.08. - 2024.07.31.
Karszt-barlang-kutatás – Rónaki László barlangász emlékkiállítás
Rónaki László barlangkutató hagyatéka 2021-ben került a Janus Pannonius Múzeum Természettudományi Osztály gyűjteményébe. Ez az anyag kínálta az alapot a kiállításhoz, valamint a barlangok természetvédelmi jelentősége.