Április
25csütörtök
26péntek
27szombat
28vasárnap
29hétfő
30kedd
01szerda
02csütörtök
03péntek
04szombat
05vasárnap
06hétfő
07kedd
08szerda
09csütörtök
10péntek
11szombat
12vasárnap
13hétfő
14kedd
15szerda
16csütörtök
17péntek
18szombat
19vasárnap
20hétfő
21kedd
22szerda
23csütörtök
24péntek
25szombat
26vasárnap
27hétfő
28kedd
29szerda
30csütörtök
31péntek
Hírek
2021.07.23.
Gábor Jenő és a szívóvszál
Újabb kép a Gábor Jenő párizsi utazása című kiállításon a pécsi Modern Magyar Képtárban
Dr. Romváry Ferenc ajándékaként a Gábor Jenő párizsi utazása kamara-kiállításon látható a művész Párizsi bárban, nő szívószállal című ceruzarajza, mely szintén az 1926-os párizsi utazás emléke.
Gábor Jenőnek ez a korszaka az art deco jellegzetesen stilizáló ábrázolási eszközeivel a nagyváros szórakozóhelyeit, az utcai ünnepségeket, a kávéházak, lokálok és bárok látványos zenés, táncos mulatságait jeleníti meg. A látványosságok színes forgataga, a párizsi éjszakai élet, a zene helyszíneinek, előadóinak és hangszereinek a magyar képzőművészetben egyedülálló, festői témáin túl – melyekről a kiállítás katalógusaként megjelent naplójában is beszámol a művész – formai újításként jelenik meg a kollázs szinte naprakészen adoptált műfajt alapító technikája. A kiállításon látható két tiszta papír-kollázs mellett a Párizsi bárban, nő szívószállal most kiállításra kerülő rajzon, a kép kompozícióján belül a betűk, felirattöredékek utalnak az analitikus kubizmus, Georges Braque által alkalmazott módszerére. Mert a betűk – Louis Aragon szerint – kollázs jelleget adnak a képnek, kibillentve a zárt egységet egy „másodlagos témát” illesztenek a kép szövetébe. Miközben a szöveg-fragmentumoknak ez a poétikája a véletlenszerűség tartományát is megnyitja, s az idézetek, falragaszok, kirakatok, hirdetmények, cégtáblák a profán világot idézik. A betűk és szövegdarabkák úgy vannak a Gábor Jenő ceruzarajz bárjában, mint a szomszéd asztalok félig hallott beszélgetései.
Ezen túl egy fontos, a korszakot idéző motívumként jelenik meg a szívószál is, mely az amerikai jazz párizsi lokálmuzsikájának rekvizitumaként, hangsúlyos motívumként látható a rajzon, ahogy A párizsi Jockey bár pasztellképén, illetve annak lappangó olajfestmény változatán szintén megjelenik. Gábor Jenő képei így dokumentumai lehetnek a szívószál kultúrtörténetének is. Aktualitásukat növeli, hogy ez a történet, a polipropilén szívószálak Európai Bizottság általi betiltása miatt éppen fordulópontjához érkezett.
A szívószál az ókorból indulva a sumér sörfogyasztástól, az etruszk szappanbuborék fújás hagyományán át a szalmaszálaktól vagy a magyar lopótöktől érkezik el Ohióiba, a Chester Marvin Stone által 1888-ban szabadalmaztatott parafinnal kezelt papír szívószálhoz. Ez a modern szívószál, mely a párizsi mondén élet tartozékaként, az ivás hanyag eleganciájával egyúttal praktikusan kiszűrve a limonádék citrommagjait, jelenik meg Gábor Jenő párizsi rajzán.
A tárlatot, a szívószállal kiegészítve, július 30-ig tekinthetik meg a látogatók.
Modern Magyar Képtár (Pécs, Papnövelde utca 5.)
Nagy András
JPM Képző- és Iparművészeti Osztály
Kiállítások
2023.12.01. - 2024.05.19.
„Ködképek a kedély láthatárán”
A Janus Pannonius Múzeum gyűjteményéből összeállított időszaki kiállítás az egykor Pécsett alkotó 19. századi művészek műveit, pécsi városképeket, valamint a korszak pécsi polgárainak portréit mutatja be.
Kiállítások
2023.12.07. - 2024.05.15.
Eredet és ellentmondás
Válogatás Bocz Gyula szobrászművész életművéből. A tárlat különlegessége, hogy a művész számos rajza is látható, melyek eddig még soha nem szerepeltek kiállításon.