Április
25csütörtök
26péntek
27szombat
28vasárnap
29hétfő
30kedd
01szerda
02csütörtök
03péntek
04szombat
05vasárnap
06hétfő
07kedd
08szerda
09csütörtök
10péntek
11szombat
12vasárnap
13hétfő
14kedd
15szerda
16csütörtök
17péntek
18szombat
19vasárnap
20hétfő
21kedd
22szerda
23csütörtök
24péntek
25szombat
26vasárnap
27hétfő
28kedd
29szerda
30csütörtök
31péntek
Hírek
2022.04.11.
Fent a Paradicsom-hegyen és lent a Surjánszky-pajtában: Csontváry Selmecen
Dr. Fricz-Molnár Péter írása
Csontváry Kosztka Tivadar (1853-1919) 1905-ös fővárosi kiállításáról – többek között – azt írták, hogy „naivságok, meglepő színhatások kergetik ott egymást. Hogy mivé fog fejlődni, fog-e fejlődni, azt igazán senki sem jósolhatja meg.”1 2021 decemberében – magyar aukciós rekordként – 460 millió forintért kelt el Csontváry Titokzatos sziget című festménye.2 Mindez arra indított, hogy a művész 1902 nyarán készült, manapság a pécsi Csontváry Múzeumban megtekinthető3 Selmecbánya látképe című festménye (vászon, olaj, 90x153 cm, Magyar Nemzeti Galéria tulajdona) kapcsán foglalkozzam a patikusfestő – 120 évvel ezelőtti rövid, de annál termékenyebb – selmeci tartozódásával.
Csontváry önéletrajzában említi, hogy 1902-ben „a nyarat Selmecbányán töltöttem; a város megfestése után a budapesti keleti pályaudvar éjjeli világítása kötötte le figyelmemet.”4 Csontváry az egykori Eötvös Loránd túraút környékéről, „a Paradicsom-hegy keleti, városfelőli oldalán 800 m-es szintmagasságon, gyönyörű környezetben”, az Ottergrundi és a Klinger tavak közötti részen, a FelsőRónához közel készíthette a híres olajfestményét (1. kép).5
1. kép: Selmecbánya látképe című Csontváry festmény (Csontváry Múzeum, Pécs)
Csontváry Selmecen „Surjánszky Ferenc főorvos szüleinek házában lakott egy pajtaszerű helyiségben, az eső is beesett, de a szerény különc nem akart jobbat, mindenáron náluk akart meghúzódni. Patologikus tüneteket nála alig tapasztaltak, megalomániája sem jelentkezett. Selmecbánya látképe az újabb Csontváry legharmonikusabb, legkevésbé problematikus alkotása. … Mintha a kép Csontváry szenvedélyének csillapodását, a természettel való közvetlenebb, reálisabb kapcsolatát jelezné.”6
Csontváry Selmecen tehát a Surjánszkyházban – „Surjánszky Ferenc főorvos szüleinek házában” – lakott 1902 nyarán. A család legifjabb gyermekeként Surjánszky Ferenc – később orvosdoktor – 1889. február 18-án, Selmecbányán született és a római katolikus anyakönyvi bejegyzés szerint szülei, id. Surjánszky Kálmán (1847-1928) és Obernauer Teréz (1852-1936) akkor a IV/61. szám alatt laktak.7 Ez a ház – minden bizonnyal – az egykori Kisvásártérhez közeli, Erzsébet utcai IV/61. jelölésű, manapság is fellelhető épület volt (2. kép). A korabeli térkép alapján is látható, hogy az említett ház oldalán lehetett az a – hátrafelé nyúló, pajtaszerű – helyiség, mely Csontváry akkori szállásaként szolgálhatott és a mai homlokzati nagykapus (lovas kocsis) bejárat is arra utal, hogy az épület udvarán pajta is lehetett.8 Adódik a kérdés: az 1902 nyarán majdnem 50 éves Csontváry naponta fel-le ingázott a készülő nagyméretű képpel és a segédeszközökkel a Paradicsom-hegy és az alsóvárosi Surjánszky-ház között? Lehetséges, de ennél valószínűbb, hogy a hegytetőről (jól meg) nézett városkép a művészi fantázia által a Surjánszkypajtában tökéletesedett nagyszerű festménnyé.
2. kép: A IV/61. számú, Surjánszky-ház az 1906-os térképen a feketével bekarikázott épület lehetett és az ezzel vélhetően azonos ingatlan homlokzata 2012-ben
Ugyancsak kérdés, hogy kiknél lakott a festő, kik voltak az őt befogadók? A selmeci Surjánszkyak szakmatörténeti szempontból is említésre méltóak. 1902 nyarán, amikor Csontváry a Surjánszky-ház pajtájában szállt meg – és alaposan feltehető, hogy a család ekkor is a IV/61. szám alatt lakott9 – az édesapa, id. Surjánszky Kálmán selmeci bányaigazgatósági főpénztári tiszt (tíz évvel később a „selmec-bélabányai állami alkalmazottak fogyasztási szövetkezete” pénztári ellenőre) volt. A legidősebb Surjánszky fiú, a fémkohómérnök Vilmos (1879-1935u.) 1901-ben valétált és 1902-ben a nagybányai bányaigazgatósági fernezelyi kohónál volt gyakornok,10 így ő tartósan nem lehetett odahaza. A középső fiú, ifj. Kálmán (1881-1943) 1902 nyarán másodéves selmeci erdészakadémikus (emellett Fritz Károly 1903-as valétaelnök bmh. oldalági rokonom balek- és évfolyamtársa is) volt. Csontváry egykori akadémikus „lakótársa”, az 1903/04-ben ifjúsági köri tag ifj. Kálmán 1909-ben kapott erdőmérnöki oklevelet, az 1930-as években a zalaegerszegi, majd főerdőtanácsosként az egri és a budapesti erdőfelügyelőség vezetője volt, 1943-ban nyugalmazott miniszteri tanácsosként hunyt el.11 Id. Surjánszky Kálmán és Surjánszky Vilmos főbányatanácsos, az 1930-as években az Állami Pénzverő műszaki tisztviselője pedig az OMBKE tagjai voltak.12 Az édesanya és a lánya, Sári (megh. 1970) – jellemző módon – az akadémiai ifjúsági kör tánccal zárult irodalmi estélyén vett részt, alig fél évvel Csontváry selmeci felbukkanása előtt, vagyis akkoriban a Surjánszky-háznál egy táncképes fiatal leány (akadémikus nyelven: fruska) is volt.13 A legifjabb Surjánszky fiú, az említett Ferenc (1889-1971) 1902 nyarára elvégezte a selmeci evangélikus líceum harmadik osztályát,14 így a szülők, Sári és az erdészakadémikus Kálmán bátyja mellett licistaként ő is gyakran találkozhatott a különc festőművésszel akkor, amikor a Selmecbánya látképe című festmény (3. kép) készült, részben a Surjánszky-pajtában (vagy az akadémikus testvérpár okán akár a „Surjánszky-kamarában”).
3. kép: Részlet az eredeti alkotásról, melyen az akadémiai paloták és a városközpont is jól kivehető (saját
fényképfelvétel)
Nem is lepődhetünk meg azon, hogy a helyi hetilap, a Selmeczbányai Híradó említésre sem méltatta az 1902-es nyári számaiban az akkor még szinte alig ismert Csontváry selmeci – Paradicsom-hegyi és Surjánszkypajtabeli – munkálkodását. Az 1905-ös fővárosi Csontváry-kiállítás kapcsán a kortárs értékelése szerint „a régi németek naivitását juttatja eszünkbe Selmecbánya látképe c. műve. … Miután pedig ő elsőrangú művésznek érzi magát, a kritikának itt helye nincs.”15 Mindenesetre egyetérthetünk azzal a már idézett megállapítással, hogy Csontvárynak a Selmecbánya látképe a „legharmonikusabb, legkevésbé problematikus alkotása,” mely egykoron Gerlóczy Gedeon (1895-1975) építész, a Csontváry-hagyaték megmentője fővárosi lakása falán (4. kép)16 is igen jól mutatott.
4. kép: Gerlóczy Gedeon építész lakásán a Csontváry festmények, többek között a Selmecbánya látképe is
(Fortepan/Urbán Tamás)
Dr. Fricz-Molnár Péter
forrás: Országos Magyar Bányászati és Kohászati Egyesület, hírlevél 2022/6, 2022.02.11
Lábjegyzetek:
1 Magyar Nemzet, 24. (1905) 219. sz. 3. (szept. 10.)
2 https://viragjuditgaleria.hu/hu/aukcio/rekordok/ (letöltés: 2022.02.06.)
3 https://www.jpm.hu/kiallitasokprogramok/allando/csontvary-muzeum (letöltés: 2022.02.06.)
4 https://mek.oszk.hu/05800/05889/html/gmcsontvary0002.html (letöltés: 2022.02.06.)
5 Vörös Tihamér: Ötven éves a Szittnya-Osztály. In. Turisták Lapja, 44. (1932) 7-8. sz. 204-205.; Bartha Dénes-Oroszi Sándor: Ha Selmec hív …, Budapest, 2009. 138-139.
6 Ybl Ervin: Csontváry Tivadar kevéssé ismert festményei. In. Művészettörténeti Értesítő, 9. (1960) 2. sz. 135.
7 Selmecbányai római katolikus születési anyakönyv, 1889.
február 18. [https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7-9TMG4DT?i=675&cc=1554443&cat=770842 (letöltés: 2022.02.06.)].
8 Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltár, S 78 Térképek (1786-1948), S78-122.téka-Selmecbánya-1-9.
[https://maps.hungaricana.hu/hu/MOLTerkeptar/16424/view/?pg=1&bbox=1860%2C-2866%2C4012%2C-1744 (letöltés: 2022.02.06.)]; Borovszky Samu (szerk.): Hont vármegye és Selmeczbánya sz. kir. város. Budapest,
1906. 84. oldal utáni térképmelléklet; https://www.google.com/maps/@48.4552001,18.9029495,3a,90y,68.31
h,97.56t/data=!3m6!1e1!3m4!1sH5Lz_NPUJrFpJru04HcPZQ!2e0!7i13312
!8i6656 (letöltés: 2022.02.06.)
9 A Surjánszky fiúk közül Vilmos 1879. március 21-én született, szülei akkor a II/24. szám alatt laktak. Ifj. Kálmán 1881. március 4-én jött világra, szülei a II/113. szám alatt éltek. Ferenc 1889-es születésekor már nagycsaládos állapot jellemezte a szüleit, így vélhetőn a tágasabb IV/61. számú ingatlanról nem költöztek már el. Sőt, lehetséges, hogy a szülők oda azért költöztek, mert a lányokkal („Etel, Sári”) együtt sok gyermekük született [https://dspace.oszk.hu/handle/20.500.12346/581605# (letöltés: 2022.02.06.)] és az apa állami bányatisztviselőként megengedhette magának a nagyobb, tágasabb lakást, még ha nem is a szorosan vett selmeci belvárosi (ringbürgeri) részen, hanem kintebb, közel a dohánygyárhoz.
10 Magyarország tiszti cím- és névtára, 21. (1902) 328.; http://leveltar.uni-sopron.hu/images/tablo/bke/bke_tablo_1901.jpg (letöltés: 2022.02.06.); Selmecbányai Hírlap, 22. (1912) 38. sz. 5. (szept. 22.)
11 Az erdészeti felsőoktatás 200 éve III. kötet. Sopron, 2008. 124.; A selmecbányai akadémia, illetve főiskola 1879/80 és 1927/28 között beiratkozott hallgatói névjegyzéke (1930 k. kézirat); A selmecbányai m. kir. Bányász és Erdész Akadémiai Kör évkönyve 1903-1904. Selmecbánya, 1904. 9.; Erdészeti Lapok, 82. (1943) 6. sz. 280-281.
12 Bányászati és Kohászati Lapok, 61. (1928) 8. sz. 14. (ápr. 18.) és 62. (1929) 4. sz. 91. (febr. 16.) és 67. (1934) 15-16. sz. 350. (aug. 11.); Magyarország tiszti cím- és névtára, 43. (1935) 143.
13 Selmeczbányai Híradó, 12. (1901) 51. sz. 4. (dec. 22.); Magyar Nemzet, 26. (1970) 48. sz. 6. (febr. 26.)
14 A selmeczbányai ág. hitv. evangélikus lyceum értesítője az 1900/02-iki tanévről. Selmecbánya, 1902. 86.
15 Pesti Hírlap, 27. (1905) 250. sz. 6. (szept. 9.).
16 https://fortepan.hu/hu/photos/?q=Csontv%C3%A1ry
(letöltés: 2022.02.06.)
Kiállítások
2023.12.07. - 2024.05.15.
Eredet és ellentmondás
Válogatás Bocz Gyula szobrászművész életművéből. A tárlat különlegessége, hogy a művész számos rajza is látható, melyek eddig még soha nem szerepeltek kiállításon.
Kiállítások
2023.08.18. - 2024.05.31.
Kincs, ami van!
A csaknem 24 kilogramm tömegű, 44 080 ezüstéremből álló kincset különleges módon, hat nagy tárlóban és néhány kisebb vitrinben egyenként mutatja be a tárlat.