Április
27szombat
28vasárnap
29hétfő
30kedd
01szerda
02csütörtök
03péntek
04szombat
05vasárnap
06hétfő
07kedd
08szerda
09csütörtök
10péntek
11szombat
12vasárnap
13hétfő
14kedd
15szerda
16csütörtök
17péntek
18szombat
19vasárnap
20hétfő
21kedd
22szerda
23csütörtök
24péntek
25szombat
26vasárnap
27hétfő
28kedd
29szerda
30csütörtök
31péntek
Hírek
2022.11.29.
Halász és műanyaghalász
Mi legyek, ha nagy leszek? Örök kérdés, amely már a kisgyerekeket is foglalkoztatja, és nehezebb rá válaszolni, mint régen, mert a felmérések szerint mire ők felnőnek, jelentős részük olyan munkát fog végezni, amely most még nem is létezik.
A nagyharsányi általános iskola 3-4. osztályos tanulói azonban az iskolai pályaorientációs nap programjaként most kis segítséget kaptak ehhez. A Janus Pannonius Múzeum Néprajzi Kiállításán tartott múzeumpedagógiai foglalkozáson a diákok először a régi, hagyományos szakmákba bújva élhették át milyen lehetett például csikósnak vagy halásznak lenni. Ezek a hivatások évszázadokon át határozták meg a közösségeket, szülőkről gyerekekre hagyományozódtak, az embereknek egyfajta biztonságot jelentettek, a településeknek pedig megtartó erőt.
Ez az élet azonban megváltozott, már csak nyomokban van jelen, és az igazán nagy változások még csak ezután jönnek. A robotizálás, mesterséges intelligencia korában korábban öröknek hitt foglalkozások süllyedhetnek a múlt ködébe. A mostani 8-9 éves gyerekek jelentős része még csak most körvonalazódó munkákat fog végezni, és ezen új szakmák közül is sok egy-két évtized után el fog tűnni. Például az óceánokban úszó országnyi szemétszigetek és miriád mikroműanyag miatt, hogy a jövőben halászhassunk, szükség lesz műanyaghalászokra, akik munkájához új eszközöket és módszereket kell kitalálnunk. Eközben azonban más embereknek azon kell dolgozniuk, hogy a kiváltó okot, a mindent elborító plasztikszennyezést szüntessük meg új anyagokkal és eljárásokkal, hogy a még távolibb jövőben ne legyen szükség a műanyaghalászokra. Ahogy a drónok teret nyernek a csomagszállításban, úgy kell egyre több pilóta is hozzájuk, de közben meg már folynak a pilóta nélkül közlekedő önvezető drónok fejlesztései is.
A boldogulás alapkövei még inkább a rugalmasság, szüntelen tanulás, a folyamatok követése és a belehelyezkedő képesség lesznek. Utóbbit a nagyharsányi tanulók pár jövőben várható szakmával is kipróbálhatták, amikor kis csoportokban kitalálták és a többieknek röviden eljátszották, hogy mit fog csinálni a felhővadász, a drónflotta-üzemeltető, a százéves-tanácsadó és a biomimikri tudós.
A pályaválasztást segítő program abba a múzeumpedagógiai sorozatba illeszkedett, amelyben a különböző korosztályú résztvevők alkotó, cselekvő és aktív jelenléttel vesznek részt.
(Fotók: Pécsi Református Kollégium Nagyharsányi Általános Iskolája)
Kiállítások
2023.12.08. - 2024.07.31.
Karszt-barlang-kutatás – Rónaki László barlangász emlékkiállítás
Rónaki László barlangkutató hagyatéka 2021-ben került a Janus Pannonius Múzeum Természettudományi Osztály gyűjteményébe. Ez az anyag kínálta az alapot a kiállításhoz, valamint a barlangok természetvédelmi jelentősége.
Kiállítások
2023.12.14. - 2024.05.19.
Formák és transzparenciák
Bemutatható-e a magyar üvegművesség négyszáz esztendeje alig több mint százötven üvegtárgyon keresztül? Természetesen nem, de a JPM Zsolnay Múzeumban látható kiállításunk betekintést enged ebbe a világba.