Május
30kedd
31szerda
01csütörtök
02péntek
03szombat
04vasárnap
05hétfő
06kedd
07szerda
08csütörtök
09péntek
10szombat
11vasárnap
12hétfő
13kedd
14szerda
15csütörtök
16péntek
17szombat
18vasárnap
19hétfő
20kedd
21szerda
22csütörtök
23péntek
24szombat
25vasárnap
26hétfő
27kedd
28szerda
29csütörtök
30péntek

Hírek
2023.05.19.
A másik Nyolcak
Nyolc modernista festőnő mutatkozott be a nagyközönségnek 1931-ben a Nemzeti Szalonban. Őket és a velük egy csoportban alkotó művésznőket mutatja be múzeumunk új tárlata, amely május 25-én könyvbemutatóval nyílik meg a JPM Modern Magyar Képtárban.
A másik Nyolcak – Festőnők a magyar képzőművészetben (1916-1936) elnevezésű kiállítás – Bartoniek Anna (1896-1978), Endresz Alice (1899-1947), Futásfalvi Márton Piroska (1899-1996), Hranitzky Ilona (1889-1980), Kiss Vilma (1885-1943), Lóránt Erzsébet (1898-1963), Muzslai Kampis Margit (1898-1981), Szuly Angéla (1893-1976), valamint Járitz Józsa (1893-1986), Perényi Lenke (1892-1970), Sztehlo Lili (1897-1959) és Wabrosch Berta (1900-1977) alkotásaival – 2023. szeptember 17-ig látogatható.
--------------------------------------------------------------------
Bartók Mária, Bartoniek Anna, Dullien Edith (1899-1970-es évek), Endresz Alice, Futásfalvi Márton Piroska, Hranitzky Ilona, Járitz Józsa, Kiss Vilma, Muzslai Kampis Margit, Lóránt Erzsébet, Perényi Lenke, Szirmai Ili, Sztehlo Lili, Szuly Angéla, Wabrosch Berta: tizenöt festőnő – az elsők között a hazai modernizmus történetében –, akik vállaltan egy szűk, modern művészetet képviselő, professzionális művésznőkből álló csoportot hoztak létre 1931 januárjában. A Képzőművésznők Új Csoportjának egyetlen önálló kiállítását – ahol nyolcan szerepeltek – a Nemzeti Szalonban tartották ugyan ez év októberében. A csoport magát „újként" határozta meg, ebből következik, hogy tevékenységüket nem az akadémikus, műcsarnoki művészet szférájában képzelték el, hanem a modernizmus keretein belül. A művésznők története szorosan összefonódott, több közös vonás határozta meg életpályájukat. Lényegében egy olyan társaságról van szó, akik művészi tanulmányaikat még az első világháború előtti/ alatti időszakban kezdték, s meghatározónak tekinthető a Lyka-reform idején történt továbbképzésük. Később a főiskola védelméből kikerülő, a piacon megélni kényszerülő művésznőknek még nehezebb lett az érvényesülés útja. A sorsközösség összekovácsolta őket, de emellett meghatározó volt a művészethez való hasonló viszonyulásuk is, nőelődjeiktől különbözve, határozott elképzelésekkel rendelkeztek, a modern irányzatokat képviselték.
A hagyományos műfajokban alkottak, de bátran vállalták a témák megújítását, saját nézőpontjuk érvényesítését. Voltak periódusok, amikor műveik stilárisan közel kerültek egymáshoz, ennek oka a szoros barátságokban keresendő. A közösségi érzet művészetüket formálta, ettől függetlenül teljesen egyéni utak rajzolódtak ki. Ezen időszak alatt is nagyon nehéz volt a professzionális női művészlét. Ezek a festőnők megőrizték magukat, vállalták egyéniségüket, ami az alapvetően férfiak által uralt művészeti szcénában eléggé reménytelen vállalkozás volt. Kizárólag nemi alapon szerveződő művészcsoportba nem vágytak, a szükség hozta. Végül is a hátrányokból erényt kovácsoltak.
Tizenöt festőnő életműve – töredékes formában – megrajzolja a két háború közti magyar művészet egy eddig ismeretlen arcát. Ez az arcél nem szokványos, nem illeszkedik az eddig dominánsnak tartott művészeti irányvonalakba, még ha időnként érintkezik is velük. A képeken gyakran tükröződik egy sajátos, eredeti nézőpont, amely szembemegy a női művészetről alkotott sztereotípiákkal. A művek többsége nem lágy, nem finomkodó, az érzékenynek tartott női lélek nem jelenik meg rajtuk. Helyette a nyerseség, a groteszk látásmód, torzítás, dinamizmus, egyszerűsítés a fő kifejezőerők, melyeket nem szoktak összepárosítani a finom női érzékenységgel. A korszakban ezt a közönség, a kritikusok az eredetiség utáni hajszának, a férfiakkal való versengés túlkapásának érzékelték, az általuk képviselt stílusirányzatok – elsősorban a Neue Sachlichkeit – társadalomkritikus, groteszk ága nem nyert pozitív fogadtatást.
Többségüknek elegendő volt a pályán maradáshoz a nyilvánosságnak az a kis szelete, amelyhez így jutottak. Az ígéretes kezdés ellenére nevük lassan elhomályosult, mondhatni kikopott a modern magyar művészettörténet feldolgozásaiból. Újrafelfedezésükre a 90-es évek végéig kellett várni.
Kopócsy Anna
--------------------------------------------------------------------
A huszonöt éve Hölgyválasz címmel rendezett szombathelyi, budapesti és berlini kiállítások után a pécsi JPM Modern Magyar Képtárban számos újabban felfedezett alkotással kiegészülve látható ennek a kiemelkedő – a nemzetközi képzőművészetben szociológiailag és esztétikailag is egyedülálló – művészcsoportnak a munkássága.
A kiállítás 2023. május 25-én, 17 órakor nyílik egy könyvbemutató beszélgetéssel a JPM Modern Magyar Képtárban (Pécs, Papnövelde utca 5.)
A beszélgetés résztvevői:
Gálig Zoltán művészettörténész,
Kopócsy Anna művészettörténész, az Új nyolcak – Festőnők a modern művészet sodrában című könyv szerzője,
Nagy András esztéta és
Szilágyi Zsófia Júlia irodalomtörténész, a Jogos önérzet? – Ipar- és képzőművésznők a 20. század első felében című konferenciakötet szerkesztője.
A művek kölcsönzői:
Ferenczy Múzeumi Centrum (Szentendre), Kieselbach Galéria (Budapest), Móra Ferenc Múzeum (Szeged), Násfa Antik Galéria (Budapest), November Galéria (Budapest), Szépművészeti Múzeum (Budapest), Szombathelyi Képtár és magángyűjtők.
A kiállítás kurátorai, a Janus Pannonius Múzeum munkatársai:
Nagy András esztéta,
Szakács Vanda Kíra művészettörténész.
A tárlat 2023. május 26-tól 2023. szeptember 17-ig tekinthető meg, hétfő kivételével naponta 10-től 18 óráig.
Nyitvatartás
Jegyárak
--------------------------------------------------------------------
Az oldal alján található képgaléria festményei:
Futásfalvi Márton Piroska (1899-1996)
Hiúság, 1929 körül
Magántulajdon
Futásfalvi Márton Piroska (1899-1996)
Két akt macskával, 1930 körül
Savaria Múzeum – Szombathelyi Képtár, Szombathely
Lóránt Erzsébet (1898-1963)
Hentesbolt, 1935 körül
November Galéria
Muzslai Kampis Margit (1898-1981)
Szoptató anya, 1934 körül
Magántulajdon
Járitz Józsa (1893-1986)
Fekvő bivaly, 1920-as évek második fele
Magántulajdon
Járitz Józsa (1893-1986)
Lányok, 1930-as évek
November Galéria
Szuly Angéla (1893-1976)
Női portré, 1930 körül
November Galéria
Kiállítások
2023.03.17. - 2023.06.25.

Op Arch – az op art művészet építészeti kapcsolódásai
A Janus Pannonius Múzeum 2020-ban indította útjára azt a széles körű együttműködést, amely Op Art Akadémia néven négy egyetem hallgatóinak és tanárainak munkáját koordinálta.
Kiállítások
2023.05.26. - 2023.09.17.

A másik Nyolcak – Festőnők a magyar képzőművészetben (1916-1936)
Nyolc modernista festőnő mutatkozott be a nagyközönségnek 1931-ben a Nemzeti Szalonban. Őket és a velük egy csoportban alkotó művésznőket mutatja be múzeumunk új tárlata.