Szeptember
25hétfő
26kedd
27szerda
28csütörtök
29péntek
30szombat
01vasárnap
02hétfő
03kedd
04szerda
05csütörtök
06péntek
07szombat
08vasárnap
09hétfő
10kedd
11szerda
12csütörtök
13péntek
14szombat
15vasárnap
16hétfő
17kedd
18szerda
19csütörtök
20péntek
21szombat
22vasárnap
23hétfő
24kedd
25szerda
26csütörtök
27péntek
28szombat
29vasárnap
30hétfő
31kedd

Hírek
2023.09.17.
Meghosszabbítva, október 29-ig látogatható a női festők kiállítása
A májusban nyílt A másik Nyolcak. Festőnők a magyar képzőművészetben (1916-1936) tárlatunkat 2023. október 29-ig meghosszabbítottuk.
Bartoniek Anna (1896-1978), Endresz Alice (1899-1947), Futásfalvi Márton Piroska (1899-1996), Hranitzky Ilona (1889-1980), Kiss Vilma (1885-1943), Lóránt Erzsébet (1898-1963), Muzslai Kampis Margit (1898-1981), Szuly Angéla (1893-1976), valamint Járitz Józsa (1893-1986), Perényi Lenke (1892-1970), Sztehlo Lili (1897-1959) és Wabrosch Berta (1900-1977) alkotásai a JPM Modern Magyar Képtárban (Pécs, Papnövelde utca 5.) tekinthetők meg.
-------------------------------------------------------------
Bartók Mária, Bartoniek Anna, Dullien Edith (1899-1970-es évek), Endresz Alice, Futásfalvi Márton Piroska, Hranitzky Ilona, Járitz Józsa, Kiss Vilma, Muzslai Kampis Margit, Lóránt Erzsébet, Perényi Lenke, Szirmai Ili, Sztehlo Lili, Szuly Angéla, Wabrosch Berta: tizenöt festőnő – az elsők között a hazai modernizmus történetében –, akik vállaltan egy szűk, modern művészetet képviselő, professzionális művésznőkből álló csoportot hoztak létre 1931 januárjában. A Képzőművésznők Új Csoportjának egyetlen önálló kiállítását – ahol nyolcan szerepeltek – a Nemzeti Szalonban tartották ugyan ez év októberében. A csoport magát „újként" határozta meg, ebből következik, hogy tevékenységüket nem az akadémikus, műcsarnoki művészet szférájában képzelték el, hanem a modernizmus keretein belül. A művésznők története szorosan összefonódott, több közös vonás határozta meg életpályájukat. Lényegében egy olyan társaságról van szó, akik művészi tanulmányaikat még az első világháború előtti/ alatti időszakban kezdték, s meghatározónak tekinthető a Lyka-reform idején történt továbbképzésük. Később a főiskola védelméből kikerülő, a piacon megélni kényszerülő művésznőknek még nehezebb lett az érvényesülés útja. A sorsközösség összekovácsolta őket, de emellett meghatározó volt a művészethez való hasonló viszonyulásuk is, nőelődjeiktől különbözve, határozott elképzelésekkel rendelkeztek, a modern irányzatokat képviselték.
A hagyományos műfajokban alkottak, de bátran vállalták a témák megújítását, saját nézőpontjuk érvényesítését. Voltak periódusok, amikor műveik stilárisan közel kerültek egymáshoz, ennek oka a szoros barátságokban keresendő. A közösségi érzet művészetüket formálta, ettől függetlenül teljesen egyéni utak rajzolódtak ki. Ezen időszak alatt is nagyon nehéz volt a professzionális női művészlét. Ezek a festőnők megőrizték magukat, vállalták egyéniségüket, ami az alapvetően férfiak által uralt művészeti szcénában eléggé reménytelen vállalkozás volt. Kizárólag nemi alapon szerveződő művészcsoportba nem vágytak, a szükség hozta. Végül is a hátrányokból erényt kovácsoltak.
Tizenöt festőnő életműve – töredékes formában – megrajzolja a két háború közti magyar művészet egy eddig ismeretlen arcát. Ez az arcél nem szokványos, nem illeszkedik az eddig dominánsnak tartott művészeti irányvonalakba, még ha időnként érintkezik is velük. A képeken gyakran tükröződik egy sajátos, eredeti nézőpont, amely szembemegy a női művészetről alkotott sztereotípiákkal. A művek többsége nem lágy, nem finomkodó, az érzékenynek tartott női lélek nem jelenik meg rajtuk. Helyette a nyerseség, a groteszk látásmód, torzítás, dinamizmus, egyszerűsítés a fő kifejezőerők, melyeket nem szoktak összepárosítani a finom női érzékenységgel. A korszakban ezt a közönség, a kritikusok az eredetiség utáni hajszának, a férfiakkal való versengés túlkapásának érzékelték, az általuk képviselt stílusirányzatok – elsősorban a Neue Sachlichkeit – társadalomkritikus, groteszk ága nem nyert pozitív fogadtatást.
Többségüknek elegendő volt a pályán maradáshoz a nyilvánosságnak az a kis szelete, amelyhez így jutottak. Az ígéretes kezdés ellenére nevük lassan elhomályosult, mondhatni kikopott a modern magyar művészettörténet feldolgozásaiból. Újrafelfedezésükre a 90-es évek végéig kellett várni.
Kopócsy Anna
---------------------------------------------------------------
A huszonöt éve Hölgyválasz címmel rendezett szombathelyi, budapesti és berlini kiállítások után a pécsi JPM Modern Magyar Képtárban számos újabban felfedezett alkotással kiegészülve látható ennek a kiemelkedő – a nemzetközi képzőművészetben szociológiailag és esztétikailag is egyedülálló – művészcsoportnak a munkássága.
A tárlat meghosszabbításával a nagy népszerűségnek örvendő "Jógázz a Képtárban A másik Nyolcak kiállításban" sorozatunk is folytatódik.
A művek kölcsönzői:
Ferenczy Múzeumi Centrum (Szentendre), Kieselbach Galéria (Budapest), Móra Ferenc Múzeum (Szeged), Násfa Antik Galéria (Budapest), November Galéria (Budapest), Szépművészeti Múzeum (Budapest), Szombathelyi Képtár és magángyűjtők.
A kiállítás kurátorai, a Janus Pannonius Múzeum munkatársai:
Nagy András esztéta,
Szakács Vanda Kíra művészettörténész.
A kiállítás hétfő kivételével naponta 10-től 18 óráig tekinthető meg.
A megváltott belépőjeggyel a Kismányoky-tárlat is látogatható, valamint természetesen az állandó kiállítás is a kivételes gyűjteményével.
Nyitvatartás
Jegyárak
Tárlatvezetés
--------------------------------------------------------------------
Az oldal alján található képgaléria festményei:
Futásfalvi Márton Piroska (1899-1996)
Hiúság, 1929 körül
Magántulajdon
Futásfalvi Márton Piroska (1899-1996)
Két akt macskával, 1930 körül
Savaria Múzeum – Szombathelyi Képtár, Szombathely
Lóránt Erzsébet (1898-1963)
Hentesbolt, 1935 körül
November Galéria
Muzslai Kampis Margit (1898-1981)
Szoptató anya, 1934 körül
Magántulajdon
Járitz Józsa (1893-1986)
Fekvő bivaly, 1920-as évek második fele
Magántulajdon
Járitz Józsa (1893-1986)
Lányok, 1930-as évek
November Galéria
Szuly Angéla (1893-1976)
Női portré, 1930 körül
November Galéria
Kiállítások
2023.08.18. - 2023.11.05.

Kincs, ami van!
A csaknem 24 kilogramm tömegű, 44 080 ezüstéremből álló kincset különleges módon, hat nagy tárlóban és néhány kisebb vitrinben egyenként mutatja be a tárlat.
Kiállítások
2023.09.01. - 2023.12.31.

Véglegessé vált történések – Kismányoky Károly (1943-2018)
A sokoldalú művész több mint kétszáz alkotását – köztük olyan késői műveket, melyek még sosem szerepeltek kiállításon – mutatja be múzeumunk új tárlata a JPM Modern Magyar Képtárban.