Szeptember
25hétfő
26kedd
27szerda
28csütörtök
29péntek
30szombat
01vasárnap
02hétfő
03kedd
04szerda
05csütörtök
06péntek
07szombat
08vasárnap
09hétfő
10kedd
11szerda
12csütörtök
13péntek
14szombat
15vasárnap
16hétfő
17kedd
18szerda
19csütörtök
20péntek
21szombat
22vasárnap
23hétfő
24kedd
25szerda
26csütörtök
27péntek
28szombat
29vasárnap
30hétfő
31kedd

Kiállítások
2023.09.01. - 2023.12.31.
Véglegessé vált történések – Kismányoky Károly (1943-2018)
JPM Modern Magyar Képtár (Pécs, Papnövelde utca 5.)
A sokoldalú művész több mint kétszáz alkotását – köztük olyan késői műveket, melyek még sosem szerepeltek kiállításon – mutatja be múzeumunk új tárlata a JPM Modern Magyar Képtárban.
„Szándékosan törekedtem arra, hogy a munkáimat ne lehessen kiállítani. Nem akartam művészetet csinálni. Most is az a véleményem, hogy a munkák a legritkább esetben jók, ha megrögzülnek. Persze az így felfogott mű nem zárja ki, hogy az állandó mozgásból ne fixálódjanak helyzetek.”
Kismányoky Károly
A mottó idézete nem arra az avantgárd ellentmondására utal, melyben a zárt műfogalom és a művész személyének megkérdőjelezését, a művészet és a szerző halálát hirdető antiművészet gesztusai jól felpumpált öntudattal tartanak individuális igényt az így felfogott, de mégiscsak egyéni tettként megteremtett műveik és alkotói önmaguk felszámolására. Kismányokynál ez az avantgárd mentalitás a határozott szerénység csendes habitusához társult, mely önmagának, a világhoz és a művészethez való cselekvő viszonyának teoretikus támasztékot talált a kortárs nemzetközi törekvésekben. Mert az alkotás folyamatai, a változó kifejezési formák és technikák történései – s ebben Martyn Ferenc művészete is inspirálta – mindig fontosabbak voltak számára, mint a kész művek. Nem véletlen, hogy – miközben a Pécsi Műhely tagjaként munkái rendszeresen jelen voltak a különböző csoportos kiállításokon – önálló kiállítása alig volt. A létrehozás folyamata mindig túllépett, maga mögött tudta a műveket, melyek változatossága – az informel, az organikus és geometrikus absztrakció, a gesztusfestészet, a lettrizmus, a happening, a street art, a concept art, vagy a land art, valamint a különböző képzőművészeti technikák egyéni adaptációi révén – magas szinten vázolja fel a magyar neoavantgárd egy lehetséges történetét. Ez az életmű tágas teret teremtett, folyton kilépve egy-egy művészeti irányzat szűkös formáiból, átnyúlva a nyilvános társadalmi, politika terekbe, miközben az alkotás újabb és újabb tettei folyamatosan elillantak a már befejezett művek elől. Kismányoky nem lett műveinek az a rabszolgája, akiről Paul Valéry így ír: „A megalkotott alkotó. Az alkotó, létrehozva művét, olyan lénynek látja azt a végén, akit nem akart, akit nem ő talált ki, de akit ő hordott ki, és éreznie kell azt a borzalmas megaláztatást, hogy művének fia ő lett, visszautasíthatatlan jegyekkel lett felruházva, hasonlóságokkal, hóbortokkal és korlátokkal, éreznie kell azt, hogy tükör lett, és ebben a tükörben az a legrosszabb, hogy korlátaival együtt látja benne meg magát.”
Ez a posztumusz tárlat Kismányoky Károly több mint kétszáz, már életében „hátrahagyott” művét mutatja be, köztük olyan késői, a hagyatékban fellelt alkotásokat, melyek még sosem szerepeltek kiállításon. A sokféle művészi és gondolati irány, izmus és formakísérlet a cselekvő szabadság és a teremtő erő mozgásának nyoma, melyen egyetlen rögzített mű sem tudott úrrá lenni, hogy fiává kényszerítse az alkotót, úgy, hogy a mű manírrá, valami egyéni motívum vagy ábrázolási mód áruvédjegyévé váljon.
Így ez a kiállítás – híven az alkotó nézeteihez – sem lehet más, mint az utókor emlékező, muzealizáló erőszakosságával egy időszakra fixálódott helyzet, bemutatva a magyar és a nemzetközi művészettörténet egyik jelentős alakját és vele a pécsi képzőművészeti hagyomány gazdagságát.
Anghy András
--------------------------------------------------------------------
A kiállított művek tulajdonosai:
acb Galéria (Budapest), Janus Pannonius Múzeum, Paksi Városi Múzeum, Szluka Balázs műgyűjtő és Kismányoky Károly örökösei
A kiállítás létrejöttét anyagilag támogatta:
A kiállítást rendezte:
Nagy András
Munkatársak:
Doboviczki Attila médiakutató, a Pécsi Tudományegyetem adjunktusa
Szakács Vanda Kíra, a Janus Pannonius Múzeum muzeológusa
Bodor Gábor, Dormán Gábor, Füzi István, Lázár Tamás, Szili Dániel, Tóth Bernadett, Vajda Tamás és Varga Judit, a Janus Pannonius Múzeum dolgozói
A kiállítás hétfő kivételével naponta 10-től 18 óráig tekinthető meg.
Nyitvatartás
Jegyárak
Tárlatvezetés
--------------------------------------------------------------------
Az oldal alján található képgaléria alkotásai:
Mások Szemével, 1973
Magántulajdon
Cím nélkül, 1973/78
acb Galéria
Homokbánya,1970
Janus Pannonius Múzeum
Kiállítások
2023.05.26. - 2023.10.29.

A másik Nyolcak – Festőnők a magyar képzőművészetben (1916-1936)
Nyolc modernista festőnő mutatkozott be a nagyközönségnek 1931-ben a Nemzeti Szalonban. Őket és a velük egy csoportban alkotó művésznőket ismerteti meg tárlatunk.
Kiállítások
2023.08.18. - 2023.11.05.

Kincs, ami van!
A csaknem 24 kilogramm tömegű, 44 080 ezüstéremből álló kincset különleges módon, hat nagy tárlóban és néhány kisebb vitrinben egyenként mutatja be a tárlat.